Český jazyk - 4. třída WŠ

03.05.2024

Český jazyk ve 4.třídě nese hlavní téma "Slovní druhy". To je nová látka, kterou si děti osvojují. Jestli ale čekáte klasický výklad, tak se opět nedočkáte.

Téma načali už minulý rok, kdy při epoše Starý zákon pojmenovali PODSTATNÁ jména, jako SLOVA ADAMOVA. Ta, která jsou určující, pevná, označující konkrétní věci. Protože Adam dostal od Boha úkol pojmenovat svět. A také PŘÍDAVNÁ jména, která si označili jako SLOVA EVINA. Každá žena totiž přirozeně vnímá víc rovin, vlastnosti všech věcí, jejich povahu.

A tak už loni začali rozeznávat dva základní slovní druhy. Letos postupně přidávají další a aby si dokázali látku lépe představit, namalovali si do sešitů STROM. Není nepodobný YGGDRASILU, stromu života ze Severské mytologie. Ta je jejich letošní vyprávěcí látkou a v rámci ní zjistili, že právě strom života je zdrojem všeho.

Kromě toho dál upevňují vyjmenovaná slova. Už loni dokončili všechna. Měli by je umět zpaměti, ale hlavně by je měli být schopni používat v kontextu. Nyní jsme ve II.pololetí i při jednoduchém dotázání vidím u dcery, že je zná a většinou se trefí.

Paní učitelka kontroluje všechny sešity a cokoli děti napíší špatně, označuje. Děti si pak musí udělat opravu. Tak si při každé příležitosti fixují správný pravopis.

Kromě toho pracují během roku na několika referátech. Ten je v podstatě slohovou prací. U ní nejenže trénují psaní (píší vázaným písmem, perem, bez linek), pravopis, kreativní námět ale i logickou osnovu textu, která musí být pochopitelná pro ostatní. V počátku je to pár vět, postupně se děti osmělují a někteří začínají psát zajímavé a nápadité texty. Referáty si pak děti presentují před spolužáky, ne že by je doslova četli, ale referují ostatním o tématu, které si vybrali.

Dcera psala o referát o obci, ve které žije, o knížce, kterou přečetla, o zážitku z Vánočních prázdnin a teď se připravuje na referát o domácím mazlíčkovi v rámci epochy O zvířatech. A dost možná jsem na něco zapomněla...

Vedle toho se ve škole čte. Postupně, jednu knížku za druhou. Vím třeba o knížce "Já, Baryk", teď je to nějaká další kníha o zvířatech. Při čtení paní učitelka děti rozdělí do 3 skupin. Jedna, která je plná samostatných čtenářů, kteří si čtou vlastní rychlostí, sami, potichu. Druhá, která je plná pokročilých čtenářů, kteří se postupně střídají v předčítání z knížky nahlas. A třetí s dětmi, pro které je čtení pořád oříšek a potřebují víc času a tréningu.

I pro Čj existují cvičné listy, které vypadají třeba takto:

U nás je čeština celkem v klidu, dcera si s jazykem rozumí. Má velkou slovní zásobu, baví ji vymýšlet příběhy, umí pěkně a pečlivě psát (když chce) a pokud je soustředěná, nedělá ani mnoho pravopisných chyb. I doma se snažíme občas číst, takže patří do 2.skupiny. Přesto si večer před spaním nechává předčítat ode mě. Díky tomu, co vím, se ale nijak nezlobím. Zatím je pro ni těžké si vlastním čtením dopřát emoce a obrazy. Ale to přijde a do té doby si klidně budeme dopřávat společné chvíle nad knížkou.