Ročníkové práce

16.02.2024

Ročníkové práce jsou na Waldorfské základní škole dalším milníkem v životě školáka a patří do 8.třídy. Už dvakrát jsem měla možnost se osobně podívat na jejich presentace a je to pokaždé velký zážitek. O čem to mluvím?

V 8.třídě děti zpracovávají projekt, který má teoretickou a praktickou část, říká se tomu Ročníková práce. Je zpracován písemně a právě při presentaci je přednesen ústně. Je to vyšší level "domečků", které děti vytvářely a presentovaly ve 4.třídě.

Vždy jde o propojení "praktické" rukodělné vyráběcí části a "teoretické" části s popisem celého procesu a právě v 8.třídě už je to širší zpracování tématu a zasazení do souvislostí.

Viděla jsem mnoho různých projektů a každý jeden z nich byl jedinečný. A vždycky jsem nadšená a překvapená, jaká témata si děti vybraly. Vše bývá tak nějak "veliké". Vždyť jim je 14, kde jsme byli my v tomhle věku...

Děti si téma vybraly samy, často vycházely ze svého koníčku nebo záliby. S projektem jim vždy  pomáhá odborný konzultant, odborník na dané téma (veterinář, dramaturg z divadla, kovář, truhlář, architekt,...), ne rodič. Svou důležitou roli má pochopitelně i třídní učitel/ka.

Posuďte sami (ukázka ročníkovek z š.r. 2022/2023, názvy nejsou přesné):

"Fotografie divoké přírody v dřevěném rámu" – historie focení, popis způsobu focení divoké přírody, ukázky vlastních fotografií, sdílení zážitků + výroba dřevěného rámu, ve kterém byla koláž z fotek umístěná, přesný postup
"Linoryt vs. Sítotisk" – popis technologií, ukázka vlastních prací
"Komponování vlastní skladby a výroba stojanu na čelo"
"Model VToweru" – model z hliníku, přesně rozměřený, odpovídající skutečné stavbě, popis vlastní práce, zajímavosti o reálné stavbě a jejím architektovi
"Výroba meče" – typy mečů, popis vlastní výroby meče pod dohledem kováře, včetně vybrušování a výroby zdobeného jílce
"Lampa podle temperamentů" – co je temperament a jaké má znaky, popis procesu výroby lampy

Zajímavá témata, ne? Přidejte k tomu fakt, že presentace probíhala před téměř 100 lidmi. Doprovázely ji slidy promítané na plátno, děti samy si ovládaly posunování obrázků a použití laserového ukazovátka.

No a letos to nebylo jiné. Každý projekt originální, tak jako dítě, které ho zpracovávalo. Vidět jsme mohli třeba téma Výroba kostýmu ze Star Wars, Přírodní kosmetika, Výroba lapačů snů, Sklářství, Šití šatů,  Výroba tomahavku, ale i Dramatizace knihy, Výroba herního stolu, Anatomie kočky domácí, ... a řadu dalších.

A tak se přiznávám, že jsem nadšená. A pyšná. Tak vysoká úroveň projevu, tak propracovaná témata, promyšleně sestavená presentace. Maturant by se za to nemusel stydět. A tady jsme v 8. třídě.

Po delší době jsem si potvrdila, že pokud je TOHLE výsledek školní docházky na WŠ, tak říkám ANO.

A pokud nevěříte, tak se běžte podívat sami. Je to běžná praxe na každé WŠ a presentace bývají veřejné. Stojí to za to. Uvidíte to, k čemu waldorfské děti dorostou…